E-faktura

Du kan betala din hyra med e-faktura. Du anmäler dig i din internetbank. Till dess du har anmält dig kommer vi att skicka ut avierna med e-post.

Vad är e-faktura?

E-faktura är en räkning som skickas direkt till din internetbank. I din bank ser du den färdigifyllda betalningen som du kan godkänna när du vill betala den.

Kan jag betala min hyra med e-faktura?

Nästan alla banker i Sverige stödjer e-faktura för privatkunder. Fråga din bank om du är osäker.

Hur ansluter jag mig till e-faktura?

Du kan ansluta dig på två sätt:

  1. Gå in på din internetbank och gå till sidan där du ansluter ny e-faktura. I sökrutan söker du efter Tardell Fastigheter. Fyll i formuläret med dina uppgifter. Denna funktion finns oftast endast i internetbanker på dator, inte i mobiler.
  2. Nästa gång du betalar hyran i din internetbank så kommer du att få en fråga om du vill använda e-faktura i framtiden. Då kan du också fylla i formuläret med dina uppgifter.

När vi har fått in din anmälan så kommer vi att skicka din nästa hyresavi med e-faktura vid nästa kvartalsavisering. Anmäler du dig senast sista november så bör vi kunna avisera din hyra redan från januari med e-faktura.

Använd ditt tresiffriga lägenhetsnummer i formuläret när du anmäler dig till e-faktura hos banken. Lägenhetsnumret finner du på din hyresavi. Även eventuell parkering eller garageplats kommer som e-faktura.

Endast du som står på kontraktet kan anmäla sig till e-faktura.

Hur betalar jag med e-faktura?

Du betalar din hyra genom att gå in i din internetbank och godkänna betalningen.

I vissa banker så kan du ställa in om du vill att betalningen ska dras automatiskt vid förfallodagen. Det avgör du själv.

Vad kostar e-faktura?

Vi tar inte betalt för att du betalar med e-faktura. Hos de flesta banker så ingår betalning med e-faktura och kostar alltså inget extra.

Vad händer med mina gamla hyresavier?

Din internetbank sparar dina avier i ca 18 månader. Vi du spara dem längre eller byter bank ska du ladda ner dem till din dator.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank så ska du först avanmäla betalning med e-faktura. Hör av dig till oss så löser vi det. Glöm inte att ladda ner dina gamla avier om du vill behålla dem. De kommer inte att följa med till den nya banken.

Hos den nya banken så anmäler du dig igen på samma sätt som tidigare.

Varför är e-faktura så bra?

  • Hyresavin kommer säkert fram till dig och hamnar korrekt ifylld i din internetbank. Avierna riskerar inte att försvinna bland all annan e-post eller skräppost.
  • De flesta bank-appar på mobilen kan påminna dig när du får en e-faktura som du behöver godkänna. Inga glömda räkningar.

Fler frågor?

Vi hjälper dig gärna med att komma igång. Däremot så behöver du vända dig till din egen bank om du har en fråga som gäller just hur din internetbank fungerar.