Många frågor kan lösas enkelt per e-post eller när vi träffas men vissa överenskommelser behöver dokumenteras mer permanent.
För hyresavtal, tillägg till hyresavtal, avtal för parkeringsplats samt ansökan om byte eller andrahandsuthyrning kräver vi alltid ett underskrivet dokument. Underskriften kan ske elektroniskt eller med penna. Elektroniska underskrifter ska uppfylla kraven för avancerad eller kvalificerad underskrift.
Vid kontraktsskrivning med penna ska du alltid kunna visa legitimation. Vi accepterar giltigt nationellt id, pass och svenskt körkort. Om du har utländskt nationellt id eller pass behöver du komplettera med en legitimation som visar ditt svenska personnummer.
Elektroniska underskrifter regleras i en EU-förordning som kallas eIDAS-förordningen (2014). I förordningen beskrivs tre nivåer:
Används elektronisk underskrift för en ansökan till oss ska den vara av typen avancerad eller kvalificerad elektronisk underskrift. Vi accepterar inte enkel elektronisk underskrift i dessa fall.
Avtal vi sänder ut från Fastighetsägarna Dokuments tjänst signeras med avancerad elektronisk underskrift.
Läs mer om elektroniska underskrifter hos Post- och telestyrelsen.
Du kan själv kontrollera underskrifterna i ett pdf-dokument genom att öppna det dokumentet i programmet Adobe Acrobate Reader (gratisversionen räcker). När du öppnar dokumentet ska du se en ljusblå rand i överkanten och det ska stå: Signerat och alla signaturer är giltiga.