Vid fel på lås ska det anmälas till fastighetsskötarna på vanligt sätt.
Det gäller för samtliga lås utom överlåset i din ytterdörr som du ansvarar för själv. Har du själv anlitat låssmed betalar du själv för den tjänsten. Du kan dessutom bli ersättningsskyldig för skador på fastighetens lås och dörrar. Kontakta, i möjligaste mån, fastighetsskötaren innan du anlitar egen låssmed.
För in nyckeln ända in i låscylindern och vrid om direkt. Om låset inte öppnar sig, tag ut nyckeln ur cylindern och upprepa åtgärden långsammare. Då nyckeln förs in i låset alstrar låscylindern all den elenergi som cylinderns och nyckelns elektronik behöver. För du in nyckeln för snabbt eller vickar på den förblir cylindern i låst läge.
Om du just har fått en ny nyckel och den inte öppnar de dörrar du förväntar dig börjar du med att uppdatera nyckeln. Det kan du göra vid samtliga läsare vid portarna. Håll upp nyckeln mot läsaren. Prova sen att låsa upp låset igen. Kvarstår problemet ska du kontakta fastighetsskötarna.
Om du har problem med en iLOQ-nyckel ska du blippa nyckeln för att säkerställa att den är uppdaterad sedan prova den igen. Kvarstår problemet ska du blippa den igen (så vi får eventuell felkod) och sedan anmäler du felet till fastighetsskötarna. Ange alltid nyckelns nummer (gaverat på huvudet). Prova gärna samtliga dina nycklar.
En iLOQ-nyckel som ser likadan ut som våra nycklar men kommer från en annan fastighetsägare (arbetsplats, båtklubb etc) kan inte användas i vårt bestånd.